Handige dingen voor in de klas

Lettertype als Pennenstreken

Via de mail kreeg ik een handig lettertype toegestuurd van Sylvia.

Het zijn dezelfde letters die gebruikt worden in de methode Pennenstreken. De dubbelklanken zijn toegevoegd boven de cijfers (dus i.p.v. !@#$%^&*() ) Het uitoepteken zit bij het vraagteken.

SYLVIA.TTF (11208)

 

Zelfgemaakte klok:

Klok van Ikea omgetoverd tot "leerklok" met digitale tijd en minutenaanduiding.

Het idee van de klok kwam ik tegen op internet. Al knutselend kreeg ik steeds meer ideetjes:
Ik had eerst de bloemblaadjes met zelfklevend klittenband aan de achterkant van de klok vast gemaakt zodat de bloemblaadjes te vervangen zouden zijn. Je kan dan verschillende sets maken; digitale tijd, minuten, romeinse cijfers enz. Maar bij de tweede set bedacht ik dat het veel handiger is om de bloemblaadjes te lamineren en er dan met whiteboard stift de juiste aanduiding op te zetten. Mocht je willen overstappen op de digitale aanduiding: even wissen en opnieuw invullen.
De blaadjes aan de stengel hebben ook een functie: het grote blad verwijst naar de grote wijzer, de kleine naar de kleine.
De bijtjes bedacht ik er zelf bij: uur, half uur, kwart over en kwart voor. Zeker in het begin een handig geheugensteuntje!

bijtjes klok.pdf (134228)

Postvakjes

Op de school van mijn kinderen hadden ze ze al een tijdje: ieder kind zijn eigen postvak. Ideaal voor alle brieven die mee naar huis moeten, gemaakte werkbladen die mee naar huis kunnen, eigen fietsensleutel of andere dingentjes die de kinderen toch nog wel eens meenemen, briefjes of uitnodigingen van andere kinderen enzovoorts.

Het geen-naam-bord

Bij de deur van de klas hangt tegenwoordig het geen-naam-bord. Hier hangen we alle werkjes die ingeleverd worden zonder naam. Zo hoeven we niet meer "te leuren" met de werkjes; ben je je ingeleverd werkje kwijt? Kijk eens op het bod, misschien hangt hij er wel tussen!

Nodig:
* Papier; die van mij is gewoon op A4 formaat.
* Lamineerfolie.
* Knijpertjes.
* Stevige lijm.

Maken:
* Print de tekst op het papier.
* Lamineer het blad.
* Plak de knijpertjes op gelijke afstand van elkaar op het bordje.

Het geen naam bord.pdf (107222)

 

Verjaardagstaart

Bij een verjaardag hoort natuurlijk een taart! Deze dummytaart kun je in verschillende maten maken. Afhankelijk van wat je er mee wilt doen. De verjaardag voor de klas vieren met een grote taart of een klein taartje voor op de tafel.

Nodig:
*Piepschuimvorm voor de bodem. Aantal is afhankelijk van aantal verdiepingen die je wilt; te koop bij de hobbywinkel.
*Poedersuiker (minimaal 1-1,5  bus per eiwit)
*Eiwit (voor een grote taart ongeveer 4)
*Spuitzak
*Versiering voor op de taart; nootjes, hageltjes, suikerfiguurtjes enz.
*Waxinelichtjes of andere kaarsjes.

Maken:
*Klop het eiwit samen met de poedersuiker tot een stevige witte massa. Je moet de bak bijna op zijn kop kunnen houden zonder dat het mengels eruit valt. Is het mengels nog te dun dan moet er nog poedersuiker bij. Het is een beetje op de gok, je zult regelmatig even een toefje moeten maken. Blijft een toef mooi rechtop in vorm staan is het stevig genoeg. Het is dus raadzaam om wat extra poedersuiker achter de hand te hebben.
*Smeer de zijkant en de bovenkant van bodem in met een dun laagje van het mengel en rol de zijkanten door de nootjes of de hagel. Wil je meerdere lagen dan doe je dit met alle lagen en stapel je ze daarna op elkaar.
*Schep het mengels in de spuitzak. Nu kun je de taart opspuiten met rozetjes.
*Daarna zet je de kaarjes voorzichtig op je taart en kun je de rest van de taart versieren met je versieringen.
*Nu is het een kwestie van laten drogen. Meestal is de taart na 24 uur wel droog.

Let op! Muizen vinden de taart wel erg lekker! Wegzetten in een muizenvrije doos dus ;-)

 

Niet-vergeten-armbandjes

Op Pinterest kwam ik deze handige tip tegen:
Moeten kinderen iets van thuis meenemen en vergeten ze het? Geef ze een armbandje!
Voorheen gaf ik de kinderen een briefje mee; dat raakten ze onderweg weer kwijt. Of ik schreef het op de hand maar na het wassen was de boodschap niet meer te lezen. Nu krijgen deze kinderen een armbandje! Op een strookje papier schrijf ik wat er meegenomen moet worden. Daarna pas ik de strook om de pols van het kind, nietje of plakbandje eraan en klaar!

Het werkt echt super!

De namenkiezer

Lastig om iemand te kiezen? Of moeten er tweetallen/ groepjes gemaakt worden om een opdracht te doen? Met deze namenkiezer trek je steeds een nieuwe naam uit het potje. Ik vond deze tip ook via Pinterest en gebruik hem sindsdien in de klas. Voor kleine klusjes ( briefje naar congiërge, voorleesboekje kiezen enz.) en voor het maken groepjes komt de namenkiezer weer op tafel. De kinderen vinden steeds weer spannend wie er nu weer aan de beurt is!

Gevonden voorwerpen


Nog een Pinteresttip!
Elke dag komen er wel kinderen naar je toe die iets gevonden hebben op de grond of onder de kast. Een tiptopballetje, een kaartje van een spel, een gum, vanalles. Omdat het niet altijd uitkomt als een kind het komt brengen, bijvoorbeeld omdat je instructie geeft aan een groepje kinderen of in gesprek bent met een ander kind, is dit bakje erg handig. Als je het op een vaste plek in de klas zet, kunnen de kinderen er altijd bij als ze iets gevonden hebben. Kinderen die iets kwijt zijn kunnen in het bakje kijken en aan het eind van de dag/week kun je de spulletjes opruimen waar het hoort.

Leenpotloden

 

Gebroken punt, potlood kwijt? Meestal komen kinderen hier precies achter op het moment dat ze van jou hun potlood moeten pakken om iets op te schrijven. Iedereen zit klaar en moet wachten totdat die ene leerling alle plekjes heeft afgezocht of de puntenslijper heeft gepakt en gebruikt. Wij hebben een potje met leenpotloden op de instructietafel staan. Hierin zitten een aantal reserve schrijfpotloden in. Zodra iemand ondekt dat hij geen potlood kan vinden, kan hij een leenpotlood pakken en op een ander tijdstip op zoek gaan naar zijn eigen potlood. Het scheelt een hele hoop "wachttijd".

Kanjerkaartjes

Handig om standaard in je la te hebben liggen: Kanjerkaartjes. Omdat een kind hard gewerkt heeft, een klusje goed heeft gedaan, iets goed heeft opgelost of zomaar even een extra "aai over de bol" nodig heeft.

Kanjerkaartjes.pdf (258330)
 

De opstekeraap!


De opstekeraap is een variant op de "complimentenbal" die rondcirkelt op internet afgestemd op de methode "de Vreedzame school". In die methode spelen aap en tijger een belangrijke rol (in de lagere groepen) en leren de kinderen elkaar opstekers (complimenten) te geven.
De opstekeraap helpt de kinderen daarbij. Hieronder de beschrijving van hoe de "de opstekeraap!" werkt.
Uiteraard kan de opstekeraap ook geholpen worden door de opstekertijger. Wij gebruiken hier trouwens niet de originele poppen voor maar gebruiken houten aap-knijpers. Maar een ander knuffeltje/poppetje/diertje o.i.d. voldoet natuurlijk ook!

De opsteker aap.pdf (125792)

 

Op mijn bord "Handige dingen voor in de klas" nog meer tips van anderen voor in de klas!

http://www.pinterest.com/christa1702/handige-dingen-voor-in-de-klas/