Woordenschat

Leuk idee voor woordenschat!

 Woordenmonster


Dit woordenmonster is erg hongerig. Hij lust alleen maar woorden en het liefst onbekende woorden uit Vloeiend en Vlot. Dus als de kinderen onbekende woorden tegenkomen tijdens het lezen, schrijven ze het woord op een blaadje en voeren dit woord aan het monster. Op de woordenschatmiddag nemen de kinderen het monster mee en gaan we kijken of de wijze uil uit de woordenboom weet welke woorden het monster allemaal heeft opgegeten. We bespreken de betekenis van het woord, zoeken er (via google) een plaatje bij en hangen het woord op in de boom. Woorden die iets met elkaar te maken hebben hangen we bij elkaar in de boom.

Het woordenmonster is gemaakt van een doos die makkelijk open kan. In dit geval heb ik de verpakking van de babyfoon gebruikt; de doos voorzichtig opengemaakt, binnenstebuiten gekeerd en weer in elkaar gevouwen. De mond is uitgesneden zodat de woorden gevoerd kunnen worden. Aan de binnenkant van de mond heb ik tanden geplakt. Deze heb ik van foam gemaakt maar kunnen ook van karton. Daarna is het een kwestie van het monster versieren zoals je zelf wilt!

 

Thema Veilig leren lezen kern 7:

Samen met de kinderen maakten we op het digibord een grote woordparaplu rondom "het schip". De kinderen benoemden allerlei verschillende schepen/ boten.
Hierna gingen de kinderen zelf aan de slag en maakten een tekening van een van de schepen/ boten van op het bord. Uiteindelijk kozen we een aantal tekeningen uit voor op de poster:

 

Thema Sinterklaas:

Samen met de kinderen een grote boot knutselen op het raam en daarna de woorden erbij laten schrijven/plakken.
Eerst hebben we samen een woordweb gemaakt rondom de boot van Sinterklaas. Dit woordweb bestond uit woorden met plaatjes (tekeningen), onbekende woorden werden zo visueel voor de kinderen en woorden die we nu al zelf konden lezen. Daarna hebben we gekozen welke dingen we van het woordweb zouden gaan knutselen. De taken werden verdeeld; een groepje zorgde voor pieten, een ander groepje voor een Sint, weer anderen zorgde voor ramen enzovoorts. Tenslotte plakten we alles op ( het werden wel twee stoomboten ;-)) en plakten we de woorden van het woordweb er bij. Zo leverde iedereen een bijdrage aan de boot en leerden we ook weer nieuwe woorden!

Thema Kerst:

Nu maakten we, op dezelfde manier als bij de stoomboot, samen met de kinderen een kerstboom. Ook hier plakten we de woorden erbij. Deze keer geen de lidwoorden. Als vervolgactiviteit kunnen er dan de- of het- kaartjes bij geplakt worden.

 

Dagritmekaarten Woordenschatmiddag

Voor de woordenschatmiddag met groep 4 heb ik onderstaande dagritmekaarten gemaakt. Iedere dinsdagmiddag werken we volgens dezelfde structuur: herhalen van eerder geleerde woorden, behandelen van de woorden die de kinderen verzameld hebben in het woordenmonster, aanbieden nieuwe woorden, inoefenen (op verschillende manieren) van de nieuwe woorden, controleren of de kinderen de goede betekenis aan de woorden koppelen, dan eventueel een onderdeel stellen of begrijpendleesstrategieĆ«n, een afsluitend woordspelletje en tenslotte gaan de kinderen in de taalspeelgroep met een aantal andere woorden van hetzelfde thema aan de slag.

dagritmekaarten.docx (982391)