Rekenspelletjes rekentassen

Splitssoep

Nodig:
* Blokjes; ik heb houten kralen gebruikt die over waren in de kleutergroep.
* Een klein pannetje; bij Action gekocht.
* Een juslepel; bij Blokker gekocht.
* Een gelamineerd werkblad "splitstoren/splitsboom".

Maken:
* Op de blokjes schrijf je getallen; je kunt op iedere kant van het blokje dezelfde getallen zetten of allemaal verschillende getallen.
* Je print het blad met splitstoren/ splitsbomen. Als je deze daarna lamineert blijft hij langer mooi!
* Eventueel een werkblad met splitstoren/bomen zodat de kinderen de gemaakte splitsing ook op kunnen schrijven.

Spelen:
* De kinderen kunnen dit werkje alleen of in tweetallen spelen.
Je schept een lepel blokjessoep uit de pan op je tafel (of op een bordje). Met de opgeschepte blokjes ga je kijken of je zoveel mogelijk splitsingen op het blad vol kunt maken. Hiervoor leg je bovenin een getal en aan beiden kanten de getallen van deze splitsing. Het kan zijn dat je alle blokjes op kunt maken maar het kan ook zijn dat je blokjes overhoudt waar geen splitsing meer mee is te maken. Dan gaan de overgebleven blokjes weer in de pan. Als je met zijn tweeën speelt is nu de ander aan de beurt. Speel je alleen dan mag je zelf opnieuw opscheppen.
Wie heeft het eerst alle splitstoren/bomen vol?!?!
Tot slot kunnen de kinderen de gemaakte splitsingen opschrijven op het werkblad.

Het spel is aan te passen!
*In mijn variant zitten de getallen van 0 t/m 10 in de soep. Je kunt natuurlijk ook soep maken t/m 20, of 100........ 
*Je kunt in plaats van een blad met splitsingen natuurlijk ook erbij of eraf sommen laten maken!
*En voor de kinderen in de hogere groepen is een tafelvariant ook leuk!

splitstoren klein.docx (43412)
werkblad erafsommen.docx (15292)
werkblad erbijsommen.docx (15284)


Erbij en erafpauwen

 Nodig:
* Gekleurd foam; gekocht bij Action.
* Een kleurplaat van een pauwenlijf.
* Lamineerfolie.

Maken:
* Knip een aantal pauwenlijven uit en schrijf verschillende uitkomsten op zijn buik.
* Lamineer de pauwenlijven.
* Knip een heleboel verschillende kleuren veren uit het foam.
* Met een watervaste stift schrijf je de sommen op de veren. Ik heb aan de ene kant de erbij sommen geschreven en aan de andere kant staan eraf sommen.

Spelen:
* Bedenk of je erbijsommen, erafsommen of erbij en eraf door elkaar doet.
* Leg de pauwen met de verschillende getallen voor je op tafel.
* Pak een veer, zeg de som en zoek het juiste antwoord.
* Heb je het juiste antwoord gevonden, leg dan de veer bij de juiste pauw!

Het spel is aan te passen!
* Het spel is dus met erbijsommen te spelen, met eraf sommen of doorelkaar.
* In mijn variant heb ik alleen pauwen t/m 10 gemaakt met de bijbehorende sommen. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor sommen tot 20 of meer.

Ik gebruikte deze pauwen kleurplaat voor het lijf:

de-zoe-kleurplaat---pauw.jpg (87637)


Splitslieveheersbeestje



Nodig:
* Werkblad lieveheersbeestje.
* Lamineerfolie.
* Losse stippen; ik heb ze van foam geknipt.
* Losse cijferkaartjes.

Maken:
* Print het werkblad en lamineer het.
* Knip 10 stippen.
* Print cijferkaartjes, knip ze uit en lamineer ze.

Spelen:
* Leg een cijferkaartje boven in het splitsvakje.
* Pak evenveel stippen en verdeel ze over de rug van het lieveheersbeestje.
* De kinderen kunnen eventueel de gemaakte splitsingen opschrijven.

 lieveheersbeestsplitsen.docx (114223)

 

Erbij en erafbloemen

 

 Nodig:
* Gekleurd foam; gekocht bij Action.
* Sjabloon bloem; via google "kleurplaat bloem".

Maken:
* Trek het sjabloon van de bloem over op verschillende kleuren foam.
* Als je de blaadjes losknipt van de bloemen kun je de blaadjes onderling wisselen.
* Schrijf de antwoordgetallen op het hart van de bloem, schrijf de sommen op de blaadjes. Ik heb aan de voorkant van de blaadje erbij sommen geschreven en aan de achterkant eraf sommen.

Spelen:
* Bedenk of je erbijsommen, erafsommen of erbij en eraf door elkaar doet.
* Leg het hart van de bloem met de verschillende getallen voor je op tafel.
* Pak een bloemblaadje, zeg de som en zoek het juiste antwoord.
* Heb je het juiste antwoord gevonden, leg dan het blaadjes bij de bloem!

kleurplaten_basis_figuren-22_8521.jpg (57065)
 

Splitsbloemen

Nodig:
* Gekleurd foam.

Maken:
* Knip rondjes voor het hart van de bloem en bloemblaadjes in een vorm die je leuk vindt.
* Schrijf het te splitsen getal op het rondje en de bijbehorende splitsingen op de blaadjes.

Spelen:
* Leg het hart van de bloem met de verschillende getallen voor je op tafel.
* Pak een bloemblaadje, zeg de splitsing en zoek het juiste antwoord.
* Heb je het juiste antwoord gevonden, leg dan het blaadjes bij de bloem!

Splitsijsjes


Nodig:
* Gekleurd foam.
* Zelfklevend klittenband.

Maken:
* Knip rondjes in verschillende kleuren en knip ijshoorntjes.
* Plak stukjes zelfklevend klittenband op het hoorntje en op de bolletjes ijs.
* Met stift kun je de getallen op de bolletjes ijs schrijven.
* Ik heb foamcijfers op de ijshoorntjes geplakt.

Spelen:
* Op het hoorntje staat een getal. Welke splisting hoort erbij? Plak de bolletjes met de juiste getallen op het goede hoorntje.


Getallenwaslijn


Nodig:
* Gekleurd vilt.
* Lint.
* Wasknijpertjes.

Maken:
* Knip truitjes en broekjes (of andere kledingstukken) uit het vilt.
* Eventueel kun je het lint "echt" ophangen.
* Door middel van de kleuren vilt kun je structuur in de getallen/getalrij aanbrengen bijvoorbeeld vijfstructuur -> 5 rode shirtjes, 5 blauwe enz.

Spelen:
* Hang de shirtjes en broekjes op de goede volgorde aan de waslijn.
* Twee waslijnen onder elkaar zodat de structuur van de getallen zichtbaar wordt. 
* Hang een aantal shirtjes of broekjes op; de kinderen moeten de getallenlijn verder aanvullen en de lege plekken opvullen met de resterende shirtjes/broekjes.


Dobbelspel

Nodig:
* Dobbelsteen.
* Werkblad dobbelspel.
* Lamineerfolie.
* Whiteboardstift.

Maken:
* Print de werkbladen, lamineer ze en starten maar!

Spelen:
* Gooi met de dobbelsteen.
* Het getal dat je gooit mag je wegstrepen op je kaart.
* Is het getal al weg? pech!
* Wie heeft als eerste alle hokjes weggestreept?
* Veeg de kaart uit en begin opnieuw!

dobbelspel beschrijving.docx (18896)
Dobbelspel.docx (156009)


Enquête

Heb je iets gehad aan de spelletjes op deze pagina?!

Ja, ik heb er verschillende gebruikt
91%
150

Nee, ik zocht iets anders
9%
14

Totaal stemmen: 164