Groep 2/3

Ik gaf al heel wat jaar les aan groep 3 toen onze groep 3 een paar jaar terug vanwege leerlingaantallen omgevormd werd tot de groep 2/3.
Een enorm leuke uitdaging maar ook een gepuzzel. Steeds weer opnieuw aanpassen van wat werkt wel en wat werkt minder.
Komt groep 3 wel aan voldoende instructietijd en krijgt groep 2 wel de aandacht die ze ook verdienen tijdens het werken? 
Maar ook; wat zijn "iedeale" aantallen in de verdeling van groep 2 kinderen t.o.v. de groep 3 kinderen? Laat je juist alleen sterkere kleuters doorstromen naar de groep 2/3 of ook de zwakkere?
Een heleboel vragen vooraf maar daarnaast:  wat een kansen biedt het voor beiden groepen!
Nog even terug in de hoeken voor de groep 3-ers en die leergierige groep 2-er die zonder op te vallen al lekker meekijkt, en soms meedoet, met groep 3.
Maar ook de activiteiten die makkelijk samen te doen zijn zoals begrijpend luisteren, woordenschat, automatiseren. Vakken waarbij het eigenlijk heel makkelijk is om te differientiëren met je vraagstelling en opdrachten en/of om kinderen te koppelen aan een maatje uit "de andere" groep.
Super om te zien hoe de kinderen tijdens deze activiteiten tot hun recht komen op hun eigen niveau. 
 
Het werken in een groep 2/3 combi vind ik dus erg leuk en uitdagend maar zoals ik al eerder schreef ook een heel gepuzzel.
Toen wij een aantal jaar geleden de combi 2/3 gingen opzetten waren er nog maar weinig scholen die een zelfde combi hadden.
In mijn zoektocht naar andere scholen merkte ik vooral ook de verschillen in opzet als er wel een groep 2/3 was. 
Of er waren op die school maar een paar groep 3 of juist groep 2 kinderen in die groep of er was een full time onderwijsassistent die zich vooral bezig hield met de groep 2 kinderen of er was nog een parallelgroep waar de kinderen op instructie momenten naar toe gingen.
Bij ons hadden we een behoorlijk aantal groep 2- ers en groep 3-ers, hadden we geen beschikking over extra handen in de klas én was er ook geen andere groep 3 waar de kinderen aan konden schuiven voor instructie. Wel konden onze groep 2-ers met de groep 1/2 mee naar buiten. Op deze momenten had je dan je handen geheel vrij om groep 3 de belangrijkste instructies te geven.
 
Om je een indruk te geven van ons rooster kun je hieronder klikken. Wie weet heb je er wat aan. Ikzelf vind het vaak wel fijn om een rooster van een ander als uitgangspunt te hebben. Of om weer nieuwe ideeën op te doen.