Planbord materialen
Wij werken iedere dag met het planbord van Veilig leren lezen. Zo zijn alle kinderen bezig met lezen en hebben wij tijd om kinderen extra te begeleiden of in een combi om ons op de kinderen van de andere groep te richten.
De indeling van het planbord heeft bij onze al veel verschillende vormen gehad.
Zo zijn wij begonnen met onderstaande indeling:
De kaartjes met werkboek maan/zon, veilig en vlot, leesboek en letter/woordzetter hangen er niet op.
Deze hangen bij ons op het gewone bord en zijn de standaard (klaar)opdrachten na de instructie van VLL.
Hierdoor hebben we de bovenste rij van het planbord "vrij".
Hier hangen we de verplichte planbordwerkjes op voor de kinderen.
We werken hierbij met kleurgroepjes.
Iedere dag werkt een kleurgroepje aan een andere verplichte opdracht.
Vooraf aan de planbordtijd worden de kleurkaarten dan ook een plekje opgeschoven.
Hebben de kinderen hun verplichte werk af dan kunnen ze kiezen uit een heleboel keuze opdrachten.
Naast de werkjes die bij VLL horen (de speelleesset, de feestneusbladen, tip top, de leeshoek, het klikklakboekje enz.) hebben we ook nog een heel aantal zelfgemaakte of van internet gedownloade werkjes om uit te kiezen.
Onderaan staan er een aantal.
Daarna zijn we begonnen met de kaarten met het verplichte werk rood te maken (rode achtergrond) en deze op de bovenste rij te hangen. Dit waren de kaarten werkboek maan, veilig en vlot, leesboek maan, letterzetter/woordzetter. Hieronder hingen we de keuze werkjes. Op de plek waar de namen kunnen hangen hadden we een apart vak gemaakt voor de verplichte zonopdrachten.
Nu we werken met de VLL Kim versie gebruiken we het planbord dat bij deze versie hoort. Als verplicht werk staat er altijd veilig & vlot, werkboekje, veilig gespeld en om de dag leesboekje op. En werkblad klikklakboekje; daar hebben we werkboekjes met stramienbladen voor. Daarnaast hangen de keuze opdrachten. We maken hierbij gebruik van de materialen uit de nieuwe speelleesset maar ook de nog relevante materialen uit de oude speelleesset en zijn we weer druk aan het verzamelen van nieuwe versies van onderstaande materialen.
Dobbelspellen lezen VLL Kim
Dobbelspel lezen kern start.pdf (238927)
Dobbelspel lezen kern 1.pdf (249084)
Dobbelspel lezen kern 2.pdf (257825)
Dobbelspel lezen kern 3.pdf (277079)
Dobbelspel lezen kern 5 deel 2.pdf (348021)
Dobbelspel lezen kern 5.pdf (249432)
(rest volgt)
Knijpkaart lezen VLL Kim
De knijpkaarten zijn zelfcorrigerend. Hiervoor heb je alleen gekleurde wasknijpers nodig. De pictogram vertelt je of je naar de beginletter moet luisteren of de middenklank moet zoeken. Bijv. hieronder: Hoor je vooraan een p dan zet je een rode wasknijper op de kaart enz. Aan het eind draai je de kaart om en zie je of je de goede letters hebt gehoord.
knijpkaart 1 kern 1.pdf (772083)
knijpkaart 2 kern 1.pdf (726163)
Dobbelspel spelling
De verschillende dobbelspellen (maan versie maar ook te gebruiken bij Kim) staat bij ons als keuze activiteit op het planbord. De kinderen spelen dit meestal in tweetallen. Zodra er een nieuwe categorie aan bod is geweest komen er weer andere kaarten bij. De "oudere" kaarten laten we erbij liggen voor de kinderen die nog wat moeite hebben met de moeilijkere woorden.
Je vindt de spellen hier
Dictee met zijn twee
We gebruiken de klikklakboekjes en de klikklakclusterboekjes voor dictee met zijn twee! De kinderen werken in tweetallen. Ieder heeft een eigen (stramien)blad en per tweetal een klikklak(cluster)boekje. De kinderen werken hierbij volgens het stappenschema dat wij bij het klassikale dictee ook gebruiken. Het ene kind maakt een woord in het klikklakboekje en leest dit hardop voor. De ander herhaalt het woord, hakt en plakt het woord hardop (waarbij hij/zij de eerste letters nogmaals benoemt) en schrijft dan het woord op. Daarna laat het ene kind het woord zien, wordt het woord gecontroleerd en eventueel verbeterd. Hierna wisselt de beurt.
Mini loco
Ook mini loco staat als activiteit op het planbord. Naast de standaard mini loco boekjes uit de winkel vond ik op https://zoeken.wikiwijs.nl/search/loco+vll ook een aantal zelfgemaakte varianten die gebaseerd zijn op de woorden uit de ringboekjes van VLL maan versie. Ook vond ik hier een lege variant waarmee je zelf woorden kunt invullen. Een beetje van mezelf en dus een beetje van een ander. Voor een paar kernen moet je zelf nog de stickers plakken.
Hier vind je een aantal aangepaste versies:
Mini loco kern 4.doc (4404736)
Bingo voor 2
Op ons planbord kunnen de kinderen ook kiezen voor een woordenbingo. Ook deze vond ik op via google. Onder andere juf Thirza heeft hele mooie nieuwe bingokaarten gemaakt bij VLL Kim.
De bedoeling is dat de kinderen een bingovak uitkiezen; het linker of het rechter. Dan moeten ze om de beurt dobbelen en het aantal stappen zetten dat ze gegooid hebben. Komen ze op een woord waarvan ze het plaatje hebben (of komen ze op een plaatje waarvan ze het woordje op hun bingovak hebben; er zijn verschillende varianten) dan leggen ze een fiche op het vakje van hun "bingokaart" en is de ander aan de beurt. Wie heeft als eerste bingo?! Wij hebben niet alle kaarten geprint maar een keuze gemaakt.