Rekenen
Getal van de dag
Getal van de dag is een leuke activiteit voor de start van de rekenles of gewoon tussendoor. Print voor elke kind een blad en schrijf het getal van de dag op het bord. Ik stop het blad in het doorzichtige insteekhoesje (de gladde van de action) dat ik ook als wisbordje gebruik. Hierdoor kan het blad telkens weer opnieuw gebruikt worden! Je vindt het blad hier getal-van-de-dag.pdf (132902)
Rekentassen
Via de site van "klas van juf Linda" kwam ik op het idee om rekentassen te maken.
Op deze manier oefenen de kinderen thuis met getallen en rekenen en krijgen ouders ook ideeën hoe ze spelenderwijs kunnen oefenen met hun kind. Tenslotte vragen wij als leerkracht vaak om wat extra te oefenen maar veel ouders komen zelf niet verder dan het opnoemen van "kale" sommetjes. Met de werkjes in de rekentas worden ze op meer ideeën gebracht. Elke vrijdag krijgen een aantal kinderen in de klas een tas mee naar huis en deze mag tot de donderdag erna thuis blijven. Zo rouleren de tassen en krijgen alle kinderen dus een aantal keer in het jaar een andere tas mee naar huis.
Ik heb 5 verschillende tassen met allerlei verschillende bestaande spellen en zelfgemaakte rekenwerkjes gemaakt. De complete lijst met afbeeldingen vind je op mijn Pinterestpagina https://www.pinterest.com/christa1702/rekenspellen/. Op deze site zijn rechts in de menubalk ook een aantal beschrijvingen te vinden onder het kopje "Rekenwerkjes rekentassen". Aangezien ik nog bezig ben om alles op deze site te zetten, kan het zijn dat een spel nog niet verder beschreven is. Mail me dan gerust!
De tas is eenvoudig te maken: bij de Action zijn verschillende maten cadeautasjes te koop, verder nog karton, foam, zelfklevend klittenband, vilt, knijpers enz. en je kunt aan de slag. Op internet zijn verschillende ideeën te vinden. Ik vond er veel op rekenspellen.blogspot.com en op Pinterest. Daarnaast zitten er in de tas opdrachtkaarten uit Zuid Vallei "Giralis".
In de tas zit ook een brief voor de ouders met uitleg.
Rekentassen ouderbrief.docx (152903)